Ako znížiť cholesterol bez pomoci kardiológa

Autor: Jana Jurkovičová | 19.9.2013 o 10:08 | Karma článku: 10,32 | Prečítané:  59951x

Dnes už asi nikto nepochybuje o tom, že hladinu cholesterolu v krvi je nutné udržiavať v normálnych hodnotách. A začať s tým treba čo najskôr, dávno predtým, než vznikne potreba navštíviť lekára a užívať lieky. Ako je to vlastne s cholesterolom v ľudskom tele a v potrave?

Potrebujeme vôbec cholesterol?
Cholesterol je tuková látka pre ľudský organizmus nepostrádateľná. Je súčasťou každej bunky ľudského tela, slúži na tvorbu niektorých hormónov, vitamínu D a žlčových kyselín. Preto organizmus nemôže závisieť od jeho prísunu potravou, ale musí mať vybudovaný vlastný mechanizmus na jeho tvorbu. V priebehu evolúcie živočíšnych druhov sa veľmi často vyskytli obdobia nedostatku potravy, preto si organizmus vyvinul a zachoval schopnosť zabezpečiť potrebné množstvo cholesterolu v krvi aj pri nízkom prísune cholesterolu z potravy. Z toho vyplýva, že človek je geneticky lepšie vybavený na nedostatok cholesterolu než na jeho nadbytok v potrave.

Cholesterol celkový, dobrý, zlý a ako sa v tom vyznať

Väčšina cholesterolu v ľudskom tele je viazaná v bunkách, len veľmi malý podiel cirkuluje v krvi. Z hľadiska možného vývoja aterosklerózy a následne srdcového ochorenia alebo cievnej mozgovej príhody je významná práve táto hladina cirkulujúceho cholesterolu v krvi. Pretože ide o látku nerozpustnú vo vode (čiže ani v krvi), môže cholesterol v krvi cirkulovať naviazaný na transportné častice, zložité bielkovinové komplexy - lipoproteíny. Môže byť naviazaný na lipoproteíny s nízkou hustotou (LDL z angl. low-density lipoproteins) - vtedy sa zjednodušene nazýva ako „zlý" cholesterol. Pomocou LDL častíc sa prenáša do tkanív a jeho zvýšená hladina môže byť príčinou ukladania cholesterolu v stenách ciev, čiže aterosklerózy.

Cholesterol naviazaný na lipoproteíny s vysokou hustotou (HDL z angl. high-density lipoproteins) sa nazýva aj ako „dobrý" cholesterol, tvorí približne štvrtinu až tretinu celkového cholesterolu. Častice HDL cholesterol „upratujú" - vychytávajú ho z krvi a prenášajú ho do pečene, kde sa ďalej spracováva, a tým znižujú riziko vývoja aterosklerózy. Preto pre posúdenie rizika aterosklerózy je potrebné poznať nielen hladinu celkového cholesterolu v krvi, ale predovšetkým vzájomný pomer „zlého" a "dobrého" cholesterolu: zvýšené hladiny LDL-cholesterolu a znížené hladiny HDL-cholesterolu znamenajú zvýšené riziko vývoja aterosklerózy a naopak.

Môže byť dobrý cholesterol v potrave?
Tieto dva pojmy - dobrý a zlý cholesterol sa týkajú výlučne jeho obsahu v krvi, nevzťahujú sa na potraviny. Občas sa môžeme stretnúť s reklamou typu „tento výrobok/táto potravina obsahuje len dobrý cholesterol" - je to, samozrejme, hlúposť a reklamný trik. V potrave (výlučne živočíšneho pôvodu, v rastlinnej potrave sa cholesterol nevyskytuje) nie je dobrý či zlý cholesterol - je len jednoducho cholesterol.

Za čo môže a nemôže cholesterol v potrave

V našej populácii pretrváva obava, že najväčším vinníkom pri vývoji aterosklerózy je cholesterol skonzumovaný v potrave. Nie je to celkom tak - aj preto, že väčšinu cholesterolu si organizmus vytvára sám. Horší vplyv na hladinu cholesterolu v krvi majú nasýtené mastné kyseliny (vo väčšom množstve ich obsahujú najmä tuky živočíšneho pôvodu) - zvyšujú celkový a „zlý" cholesterol. Ešte horší vplyv majú tzv. trans-mastné kyseliny, ktoré nielen zvyšujú „zlý" cholesterol, ale dokonca znižujú „dobrý" cholesterol v krvi.

Čo pomáha znižovať celkový a „zlý" cholesterol?

Pre celú populáciu sa v prevencii javí ako najvýhodnejšia a najúčinnejšia úprava faktorov životného štýlu. Kľúčovú úlohu tu zohráva zmena jedálneho lístka a zvýšenie telesnej aktivity spolu so znížením telesnej hmotnosti. Je dokázané, že výživa má spomedzi všetkých faktorov životného štýlu na ľudské zdravie najvýznamnejší vplyv najmä preto, že pôsobí na organizmus komplexne a celoživotne.

Faktory znižujúce hladinu celkového a „zlého" cholesterolu v krvi:

- zníženie konzumácie nasýtených (živočíšnych) tukov a ich náhrada nenasýtenými (rastlinnými) tukmi (rastlinné oleje a výrobky z nich vyrobené, napr. kvalitné margaríny a pod.)

- obmedzenie konzumácie trans-mastných kyselín (vyprážané jedlá, potraviny s obsahom stužených tukov)

- zvýšenie príjmu vlákniny v potrave (celozrnné obilniny, ovocie, zelenina, strukoviny)

- konzumácia potravín s pridanými rastlinnými sterolmi (fytosterolmi) - tzv. funkčných potravín (u nás napr. niektoré rastlinné tukové nátierky)

- zníženie telesnej hmotnosti

A ako si môžeme zvýšiť „dobrý" cholesterol?

- obmedzením konzumácie trans-mastných kyselín

- vykonávaním pravidelnej telesnej aktivity (najlepšie každodenne)

- znížením telesnej hmotnosti

- znížením konzumácie sacharidov (predovšetkým jednoduchých cukrov a potravín s vysokým glykemickým indexom) a ich nahradenie nenasýtenými (rastlinnými) tukmi

- umiernenou konzumáciou alkoholu (maximálne 1 - 2 poháre denne)

- nefajčením

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Danko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment šéfa slovenského parlamentu politológ Grigorij Mesežnikov.

EKONOMIKA

Analytici ukázali, v akom stave je naozaj výstavba diaľnic

Štát chce D1 do Košíc dokončiť v roku 2026. Pozrite si mapu.


Už ste čítali?