Bloghttp://janajurkovicova.blog.sme.sk/rssblog.sme.skblog@sme.skskWesternizácia stravovania screenagerov (janajurkovicova)Nadpis na prvý pohľad strašidelne a nezrozumiteľne znejúci možno vysvetliť celkom jednoducho: reč bude o zmene stravovacích návykov a životného štýlu podľa vzoru západných krajín (najmä USA) prevažne mladých ľudí, ktorí trávia väčšinu svojho času pred obrazovkami počítača, televízora, tabletu a ostatných elektronických vymožeností. Wed, 03 Dec 2014 12:00:00 +0100http://janajurkovicova.blog.sme.sk/c/370363/westernizacia-stravovania-screenagerov.html?ref=rssČo nám priniesla zmena stravovacích návykov v posledných rokoch (janajurkovicova)Stravovacie návyky obyvateľstva sa z pochopiteľných dôvodov priebežne a sústavne menia. Vplýva na ne predovšetkým ponuka potravinárskeho priemyslu a obchodu a, bohužiaľ, v oveľa menšej miere ich ovplyvňujú stále pribúdajúce vedecké poznatky o vplyve jednotlivých potravín či živín na ľudské zdravie. K príkladom, ako sa menia názory na potraviny, možno zaradiť napríklad vajíčka – po ére „jedno vajce denne“ prišiel „strašiak“ cholesterol a vajíčka sa doslova dostali na čiernu listinu. Po zistení, že príjem cholesterolu z potravy (ak nie je extrémne vysoký) významne neovplyvňuje hladinu cholesterolu v krvi, sa vajíčka omilostili – aj vzhľadom na ich mimoriadnu nutričnú hodnotu, a ich umiernená konzumácia je dnes akceptovateľná.     Mon, 18 Aug 2014 10:04:06 +0200http://janajurkovicova.blog.sme.sk/c/363164/co-nam-priniesla-zmena-stravovacich-navykov-v-poslednych-rokoch.html?ref=rssTuk či cukor? Čo nám škodí viac? (janajurkovicova)Odpovedať na tieto otázky je ťažšie než sa na prvý pohľad môže zdať. Najmä v poslednom období, keď médiami prebehli senzačné informácie, že cukor je väčším rizikom ako tuk a nasýtené tuky (a cholesterol) sú celkom neškodné. Kde je teda pravda?Tue, 06 May 2014 10:13:18 +0200http://janajurkovicova.blog.sme.sk/c/355445/Tuk-ci-cukor-Co-nam-skodi-viac.html?ref=rssJedlá z mikrovlnky - môžu nám uškodiť? (janajurkovicova)Mikrovlnný spôsob ohrevu potravín má za sebou už viac ako 60-ročnú históriu. Využíva sa v potravinárskom priemysle - na varenie, pečenie, pasterizáciu, sterilizáciu, sušenie a rozmrazovanie potravín. V domácnostiach (ale aj v stravovacích zariadeniach) sa najčastejšie využíva na rozmrazovanie a zohrievanie hotových jedál, menej často na varenie a pečenie. K častým otázkam však patrí zdravotná bezpečnosť a hygienická nezávadnosť takto spracovaných potravín, pretože po počiatočnej eufórii z výhod mikrovlniek sa začali objavovať v odbornej literatúre informácie o niektorých nepriaznivých účinkoch tohto spôsobu ohrevu.Mon, 03 Mar 2014 15:15:00 +0100http://janajurkovicova.blog.sme.sk/c/350402/Jedla-z-mikrovlnky-mozu-nam-uskodit.html?ref=rssNízkotučné, polotučné, plnotučné – čo je zdravšie? (janajurkovicova)Tuky tvoria spolu s bielkovinami a sacharidmi základné živiny, ale asi o žiadnej živine nekoluje toľko mýtov a dezinformácií ako práve o tukoch. Keď poznáme úlohu a význam tukov v ľudskom organizme, dospejeme k nevyhnutnému záveru, že úplne vylúčiť tuky z potravy nemožno (a ani by to nebolo reálne), a že striktné vyhýbanie sa tukom v strave môže byť nemenej nebezpečné ako ich nadbytok. K častým mýtom patrí aj odporúčanie úplne vylúčiť tuky pri redukčných diétach.Thu, 05 Dec 2013 12:30:13 +0100http://janajurkovicova.blog.sme.sk/c/343940/Nizkotucne-polotucne-plnotucne-co-je-zdravsie.html?ref=rssMôže si človek so sedavým zamestnaním udržať zdravie? (janajurkovicova)Organizmus človeka je naprogramovaný na telesnú aktivitu. V dávnych dobách závisel úspech pri hľadaní a zaobstarávaní potravy z veľkej časti od telesnej aktivity, ktorá našim predkom (lovcom, zberačom) zaručovala prežitie. Vývoj v posledných desaťročiach však ukazuje, že systematicky stúpa počet obéznych ľudí vykonávajúcich čoraz menej fyzickej aktivity.Wed, 30 Oct 2013 12:00:00 +0100http://janajurkovicova.blog.sme.sk/c/340889/Moze-si-clovek-so-sedavym-zamestnanim-udrzat-zdravie.html?ref=rssAko znížiť cholesterol bez pomoci kardiológa (janajurkovicova)Dnes už asi nikto nepochybuje o tom, že hladinu cholesterolu v krvi je nutné udržiavať v normálnych hodnotách. A začať s tým treba čo najskôr, dávno predtým, než vznikne potreba navštíviť lekára a užívať lieky. Ako je to vlastne s cholesterolom v ľudskom tele a v potrave?Thu, 19 Sep 2013 10:08:24 +0200http://janajurkovicova.blog.sme.sk/c/337818/Ako-znizit-cholesterol-bez-pomoci-kardiologa.html?ref=rssSú vitamíny pridávané do potravín rovnako účinné ako prírodné? (janajurkovicova)Vitamíny sa bežne pridávajú do viacerých potravín, aby sa zvýšila ich výživová hodnota. Napríklad vo viacerých krajinách sa vitamín A a/alebo D pridáva do mlieka, mliečnych výrobkov, masla, margarínov a cereálií, niektoré vitamíny skupiny B sa pridávajú do múky, pekárenských výrobkov a cestovín, a vitamín C sa pridáva do ovocných nápojov, cereálií, mliečnych výrobkov a niektorých cukroviniek. Namieste je potom otázka, či tieto pridané vitamíny majú rovnakú využiteľnosť a účinnosť ako vitamíny vyskytujúce sa v potravinách prirodzene. Na túto jednoduchú otázku je však veľmi ťažké jednoznačne odpovedať.Wed, 17 Jul 2013 14:29:59 +0200http://janajurkovicova.blog.sme.sk/c/333266/Su-vitaminy-pridavane-do-potravin-rovnako-ucinne-ako-prirodne.html?ref=rssJe acylpirín liek na dlhovekosť? (janajurkovicova)Koncom mája sa rozšírila internetom opäť jedna bombastická správa: Hviezda medzi onkológmi radí: 10+1 tip na dlhovekosť! S podtitulkom „Vyhoďte vitamíny, päťkrát týždenne si nalejte víno a v nedeľu sa poriadne vyspite! Tak vidí recept na dlhý život David Agus." Pretože už „dobré rady" v titulke sa mi celkom nezdali, začala som trochu pátrať - nielen po tom, kto je vlastne autorom takýchto zvláštnych rád, ale pretože podľa mojich skúseností preklad prevzatého materiálu nie vždy zodpovedá originálu, tak aj po origináli.Mon, 24 Jun 2013 13:37:18 +0200http://janajurkovicova.blog.sme.sk/c/331648/Je-acylpirin-liek-na-dlhovekost.html?ref=rssČo nesedí na paleo diéte (janajurkovicova)Paleo diéta je ďalším z moderných stravovacích trendov. Rovnako ako Dukanova diéta je založená na nízkom príjme sacharidov. Vznikla z predpokladu, že praveká strava z doby kamennej, keď sa človek živil len lovom a zberom, je lepšia a zdravšia než súčasná. Nabáda k návratu k prírode, konzumovaniu len prirodzených potravín (mäsa, rýb, bobuľového ovocia a zeleniny, vajec, živočíšnych tukov), prikazuje vyradiť z jedálnička všetky priemyselne spracované potraviny, obilniny a mliečne výrobky, ale aj napr. strukoviny, semená a rastlinné oleje. Predpokladá, že súčasný človek nedokáže stráviť produkty moderného poľnohospodárstva. Zo skutočnej paleo-stravy si však táto diéta vybrala (pre dnešného človeka) to najmenej „zdravé" - veľké množstvo bielkovín a nasýtených tukov.Fri, 24 May 2013 11:42:20 +0200http://janajurkovicova.blog.sme.sk/c/329219/Co-nesedi-na-paleo-diete.html?ref=rssRastie nám generácia obéznych? (janajurkovicova)Na Slovensku už dlhodobo konštatujeme, že deti majú nesprávne stravovacie návyky, ktoré v dospelosti môžu viesť k vývoju nielen obezity, ale aj ďalších chronických chorôb. Aj keď výskyt detskej obezity na Slovensku zatiaľ, našťastie, nedosahuje také kritické hodnoty ako napr. na Malte či v USA, kde má nadváhu a obezitu približne tretina detí, aj u nás má obezita detí stúpajúci trend - v súčasnosti sa odhaduje, že asi 13 - 14 % detí má nadváhu, z nich asi 7 - 8 % je obéznych, pričom miera zvyšovania výskytu detskej obezity je oveľa rýchlejšia ako v minulosti.Fri, 17 May 2013 14:45:10 +0200http://janajurkovicova.blog.sme.sk/c/328612/Rastie-nam-generacia-obeznych.html?ref=rssVečná kauza: Margaríny (janajurkovicova)O margarínoch koluje v médiách aj v internete veľa rozporuplných informácií, ktoré často vyvolávajú otázky, ako to s nimi vlastne je a kde je pravda. Otázky sa často objavujú aj v diskusiách pod mojimi článkami, preto som sa rozhodla venovať margarínom samostatnú tému v blogu. Prístupných je množstvo objektívnych informáciií, ale i rozličnych mýtov a fám. Tu je vysvetlenie k tým najčastejším:Thu, 02 May 2013 10:50:48 +0200http://janajurkovicova.blog.sme.sk/c/327376/Vecna-kauza-Margariny.html?ref=rssDukanova diéta: Novodobý bielkovinový zázrak? (janajurkovicova)Diéty od výmyslu sveta sú populárne už desiatky rokov a asi tomu nikdy nebude inak. Veľkú obľubu si v súčasnosti získavajú tzv. nízkosacharidové (low carb) diéty s vysokým príjom bielkovín a tukov. K najznámejším patrí Atkinsova diéta, ktorá zažila boom koncom minulého storočia. Aktuálne je "hitom" Dukanova diíéta, ktorá je veľmi podobná Atkinsovej a jej autora - Pierra Dukana nazývajú aj francúzskym Atkinsom.Mon, 22 Apr 2013 08:18:57 +0200http://janajurkovicova.blog.sme.sk/c/326528/Dukanova-dieta-Novodoby-bielkovinovy-zazrak.html?ref=rssPravda o cholesterole odhalená? (janajurkovicova)Informácie o výsledkoch rôznych vedeckých výskumov sa objavujú v médiách pomerne často. Správy typu „americkí vedci zistili" sú určené skôr na pobavenie ako poučenie, ale zväčša bývajú neškodné. Horšie je, ak sa za seriózny výskum pokladá niečo, čo ním ani zďaleka nie je. Takéto správy majú väčšinou bombastický titulok a sľubujú „nové odhalenia renomovaných vedcov". Často pritom vychádzajú z pochybných zdrojov voľne sa šíriacich internetom už niekoľko rokov. Podobnú senzáciu priniesol nedávno aj náš denník, v článku odhaľujúcom pravdu o cholesterole a príčinách srdcovo-cievnych chorôb.Fri, 22 Mar 2013 10:28:04 +0100http://janajurkovicova.blog.sme.sk/c/323786/Pravda-o-cholesterole-odhalena.html?ref=rssSpôsobuje červené mäso skutočne rakovinu? (janajurkovicova)Súčasťou väčšiny redukčných diét je biele hydinové mäso. Často sa odporúča ako najzdravšie, s najnižšou energetickou hodnotou a s nízkym obsahom tuku. Naopak, červené mäso má skôr povesť nezdravej potraviny. V poslednom čase sa dokonca spája napríklad aj so vznikom rakoviny tráviaceho traktu. Nič však nie je čierno-biele, či skôr červeno-biele.Fri, 15 Feb 2013 08:27:17 +0100http://janajurkovicova.blog.sme.sk/c/320690/Sposobuje-cervene-maso-skutocne-rakovinu.html?ref=rssO vianočnom priberaní (janajurkovicova)Ako nám neustále pribúda ľudí s nadváhou a obezitou, tak sú čoraz populárnejšie rozličné odporúčania a diéty. Aj v súvislosti s prichádzajúcimi Vianocami sa často objavujú „návody", ako si vylepšiť či upraviť vianočné špeciality, aby bol výsledok zdravší, alebo aspoň menej kalorický. Nie všetky sú však postavené na racionálnom základe. Kto si napríklad myslí, že z koláčov z celozrnnej múky a hnedého cukru priberie menej než z klasických bielych, mýli sa.Thu, 20 Dec 2012 13:45:02 +0100http://janajurkovicova.blog.sme.sk/c/316528/O-vianocnom-priberani.html?ref=rss"Odborníci" na výživu (janajurkovicova)Že stravovanie vo veľkej miere ovplyvňuje zdravie človeka, je dlho známe a nespochybniteľné. Zároveň je zarážajúce, koľko pseudoodborníkov sa v médiách vyjadruje o zdravotných účinkoch potravín. Namiesto skutočných profesionálov sa články o zdraví hemžia vyjadreniami samozvaných „odborníkov na výživu“, „dietológov“ či dokonca „hĺbkových psychológov“! Výsledky ich vedeckého bádania si určite nemožno prečítať v žiadnej skutočne vedeckej či odbornej literatúre. Namiesto toho sú ich plné novinové stránky a internet, a tým sú ešte nebezpečnejšie. Chcem na tomto mieste postupne upozorňovať aspoň na niektoré z nich.Tue, 27 Nov 2012 21:34:01 +0100http://janajurkovicova.blog.sme.sk/c/313991/Odbornici-na-vyzivu.html?ref=rss