Ako znížiť cholesterol bez pomoci kardiológa

Autor: Jana Jurkovičová | 19.9.2013 o 10:08 | Karma článku: 10,38 | Prečítané:  50520x

Dnes už asi nikto nepochybuje o tom, že hladinu cholesterolu v krvi je nutné udržiavať v normálnych hodnotách. A začať s tým treba čo najskôr, dávno predtým, než vznikne potreba navštíviť lekára a užívať lieky. Ako je to vlastne s cholesterolom v ľudskom tele a v potrave?

Potrebujeme vôbec cholesterol?
Cholesterol je tuková látka pre ľudský organizmus nepostrádateľná. Je súčasťou každej bunky ľudského tela, slúži na tvorbu niektorých hormónov, vitamínu D a žlčových kyselín. Preto organizmus nemôže závisieť od jeho prísunu potravou, ale musí mať vybudovaný vlastný mechanizmus na jeho tvorbu. V priebehu evolúcie živočíšnych druhov sa veľmi často vyskytli obdobia nedostatku potravy, preto si organizmus vyvinul a zachoval schopnosť zabezpečiť potrebné množstvo cholesterolu v krvi aj pri nízkom prísune cholesterolu z potravy. Z toho vyplýva, že človek je geneticky lepšie vybavený na nedostatok cholesterolu než na jeho nadbytok v potrave.

Cholesterol celkový, dobrý, zlý a ako sa v tom vyznať

Väčšina cholesterolu v ľudskom tele je viazaná v bunkách, len veľmi malý podiel cirkuluje v krvi. Z hľadiska možného vývoja aterosklerózy a následne srdcového ochorenia alebo cievnej mozgovej príhody je významná práve táto hladina cirkulujúceho cholesterolu v krvi. Pretože ide o látku nerozpustnú vo vode (čiže ani v krvi), môže cholesterol v krvi cirkulovať naviazaný na transportné častice, zložité bielkovinové komplexy - lipoproteíny. Môže byť naviazaný na lipoproteíny s nízkou hustotou (LDL z angl. low-density lipoproteins) - vtedy sa zjednodušene nazýva ako „zlý" cholesterol. Pomocou LDL častíc sa prenáša do tkanív a jeho zvýšená hladina môže byť príčinou ukladania cholesterolu v stenách ciev, čiže aterosklerózy.

Cholesterol naviazaný na lipoproteíny s vysokou hustotou (HDL z angl. high-density lipoproteins) sa nazýva aj ako „dobrý" cholesterol, tvorí približne štvrtinu až tretinu celkového cholesterolu. Častice HDL cholesterol „upratujú" - vychytávajú ho z krvi a prenášajú ho do pečene, kde sa ďalej spracováva, a tým znižujú riziko vývoja aterosklerózy. Preto pre posúdenie rizika aterosklerózy je potrebné poznať nielen hladinu celkového cholesterolu v krvi, ale predovšetkým vzájomný pomer „zlého" a "dobrého" cholesterolu: zvýšené hladiny LDL-cholesterolu a znížené hladiny HDL-cholesterolu znamenajú zvýšené riziko vývoja aterosklerózy a naopak.

Môže byť dobrý cholesterol v potrave?
Tieto dva pojmy - dobrý a zlý cholesterol sa týkajú výlučne jeho obsahu v krvi, nevzťahujú sa na potraviny. Občas sa môžeme stretnúť s reklamou typu „tento výrobok/táto potravina obsahuje len dobrý cholesterol" - je to, samozrejme, hlúposť a reklamný trik. V potrave (výlučne živočíšneho pôvodu, v rastlinnej potrave sa cholesterol nevyskytuje) nie je dobrý či zlý cholesterol - je len jednoducho cholesterol.

Za čo môže a nemôže cholesterol v potrave

V našej populácii pretrváva obava, že najväčším vinníkom pri vývoji aterosklerózy je cholesterol skonzumovaný v potrave. Nie je to celkom tak - aj preto, že väčšinu cholesterolu si organizmus vytvára sám. Horší vplyv na hladinu cholesterolu v krvi majú nasýtené mastné kyseliny (vo väčšom množstve ich obsahujú najmä tuky živočíšneho pôvodu) - zvyšujú celkový a „zlý" cholesterol. Ešte horší vplyv majú tzv. trans-mastné kyseliny, ktoré nielen zvyšujú „zlý" cholesterol, ale dokonca znižujú „dobrý" cholesterol v krvi.

Čo pomáha znižovať celkový a „zlý" cholesterol?

Pre celú populáciu sa v prevencii javí ako najvýhodnejšia a najúčinnejšia úprava faktorov životného štýlu. Kľúčovú úlohu tu zohráva zmena jedálneho lístka a zvýšenie telesnej aktivity spolu so znížením telesnej hmotnosti. Je dokázané, že výživa má spomedzi všetkých faktorov životného štýlu na ľudské zdravie najvýznamnejší vplyv najmä preto, že pôsobí na organizmus komplexne a celoživotne.

Faktory znižujúce hladinu celkového a „zlého" cholesterolu v krvi:

- zníženie konzumácie nasýtených (živočíšnych) tukov a ich náhrada nenasýtenými (rastlinnými) tukmi (rastlinné oleje a výrobky z nich vyrobené, napr. kvalitné margaríny a pod.)

- obmedzenie konzumácie trans-mastných kyselín (vyprážané jedlá, potraviny s obsahom stužených tukov)

- zvýšenie príjmu vlákniny v potrave (celozrnné obilniny, ovocie, zelenina, strukoviny)

- konzumácia potravín s pridanými rastlinnými sterolmi (fytosterolmi) - tzv. funkčných potravín (u nás napr. niektoré rastlinné tukové nátierky)

- zníženie telesnej hmotnosti

A ako si môžeme zvýšiť „dobrý" cholesterol?

- obmedzením konzumácie trans-mastných kyselín

- vykonávaním pravidelnej telesnej aktivity (najlepšie každodenne)

- znížením telesnej hmotnosti

- znížením konzumácie sacharidov (predovšetkým jednoduchých cukrov a potravín s vysokým glykemickým indexom) a ich nahradenie nenasýtenými (rastlinnými) tukmi

- umiernenou konzumáciou alkoholu (maximálne 1 - 2 poháre denne)

- nefajčením

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

NKÚ sa na kauzu Evka nemusí pozrieť. Lajčáka podržali poslanci parlamentu

Za návrh, aby sa na financovanie predsedníctva pozrel Najvyšší kontrolný úrad nehlasoval ani jeden poslanec Smeru.

ŠPORT

Kuzminovej vyšiel návrat a skončila v prvej desiatke

Víťazkou druhého šprintu sezóny sa stala Laura Dahlmeierová.

SVET

Súdy extrémistom neškodia, bránia sa slobodou prejavu

Holandského politika za urážky Maročanov odsúdili bez trestu.


Už ste čítali?