Spôsobuje červené mäso skutočne rakovinu?

Autor: Jana Jurkovičová | 15.2.2013 o 8:27 | Karma článku: 8,39 | Prečítané:  2731x

Súčasťou väčšiny redukčných diét je biele hydinové mäso. Často sa odporúča ako najzdravšie, s najnižšou energetickou hodnotou a s nízkym obsahom tuku. Naopak, červené mäso má skôr povesť nezdravej potraviny. V poslednom čase sa dokonca spája napríklad aj so vznikom rakoviny tráviaceho traktu. Nič však nie je čierno-biele, či skôr červeno-biele.

Pravda je, že v dostatočne pestrom jedálnom lístku by mali byť zastúpené všetky základné druhy mäsa v primeranom množstve. Každý druh má totiž svoje pozitíva aj negatíva. Hovädzie, teľacie, králičie, morčacie, či chudé bravčové mäso má v skutočnosti takmer rovnakú energetickú hodnotu ako hydina. Divina alebo mäso z rýb obsahuje dokonca ešte menej energie. O niečo nižšiu energetickú hodnotu majú kuracie prsia bez kože vzhľadom na to, že najviac tuku (a teda energie) obsahuje práve koža.

Pokiaľ ide o riziko vzniku rakoviny, nie je ani tak problém v konzumácii (aj červeného) mäsa, pokiaľ dávame prednosť kvalitným a netučným druhom a pred spracovaním odstránime viditeľný tuk. Problémy môžu vzniknúť pri nadmernej spotrebe tučných druhov mäsa pre vyšší obsah nasýtených mastných kyselín. Nebezpečenstvo vzniká aj pri nesprávnom alebo nevhodnom tepelnom spracovaní mäsa (napríklad pri pečení a grilovaní vznikajú pri vysokých teplotách heterocyklické amíny, v pripálených až zhorených častiach sa tvoria karcinogénne polycylické aromatické uhľovodíky PAU). Karcinogény môžu obsahovať aj lacné a menej kvalitné mäsové výrobky, v údeninách je zase veľa soli a z pridaných konzervantov môžu vznikať karcinogénne nitrózamíny, takže ich konzumáciu tiež treba obmedziť.

Ktoré mäso je teda zdravé? Pri výbere mäsa je viac ako na druh dôležité prihliadať na kvalitu, čerstvosť a obsah tuku.  Vysokú výživovú hodnotu má najmä mäso z mladých zvierat. Z pozitívnych nutričných vlastností červeného mäsa treba vyzdvihnúť predovšetkým obsah vysokohodnotných a dobre využiteľných bielkovín, obsah dlhoreťazcovej omega-3 nenasýtenej mastnej kyseliny (DPA), vitamínu B12 a železa, ktoré je oveľa lepšie využiteľné ako z rastlinnej potravy. Okrem toho je červené mäso aj cenným zdrojom zinku.

 V každom prípade platí, že riziko srdcovo-cievnych a onkologických ochorení možno skôr pripísať nášmu životnému štýlu, ktorý charakterizuje nielen vyššia spotreba červeného mäsa, ale predovšetkým vysoká spotreba nasýtených tukov, fajčenie, málo pohybu, veľa alkoholu a predovšetkým nedostatok ovocia a zeleniny, ktorá má vysoký ochranný potenciál.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

NKÚ sa na kauzu Evka nemusí pozrieť. Lajčáka podržali poslanci parlamentu

Za návrh, aby sa na financovanie predsedníctva pozrel Najvyšší kontrolný úrad nehlasoval ani jeden poslanec Smeru.

ŠPORT

Kuzminovej vyšiel návrat a skončila v prvej desiatke

Víťazkou druhého šprintu sezóny sa stala Laura Dahlmeierová.

SVET

Súdy extrémistom neškodia, bránia sa slobodou prejavu

Holandského politika za urážky Maročanov odsúdili bez trestu.


Už ste čítali?