O vianočnom priberaní

Autor: Jana Jurkovičová | 20.12.2012 o 13:45 | Karma článku: 7,14 | Prečítané:  936x

Ako nám neustále pribúda ľudí s nadváhou a obezitou, tak sú čoraz populárnejšie rozličné odporúčania a diéty. Aj v súvislosti s prichádzajúcimi Vianocami sa často objavujú „návody", ako si vylepšiť či upraviť vianočné špeciality, aby bol výsledok zdravší, alebo aspoň menej kalorický. Nie všetky sú však postavené na racionálnom základe. Kto si napríklad myslí, že z koláčov z celozrnnej múky a hnedého cukru priberie menej než z klasických bielych, mýli sa.

Celozrnná a biela múka

Pokiaľ ide o priberanie, je to v podstate jedno, celozrnné aj biele pekárenské výrobky majú takmer rovnaký obsah energie (napr. 100 g pšenično-ražného chleba má 1007 kJ, zemiakového 1050 kJ, pšeničného bieleho 1065 kJ a celozrnného 1040 kJ). Ak hovoríme o výživovej hodnote, celozrnné obilniny sú síce horšie stráviteľné, majú však vyššiu biologickú hodnotu, vyšší obsah takmer všetkých nutrientov - bielkovín, tukov, vlákniny, vitamínov a minerálnych látok a majú nižší glykemický index (t.j. cukry sa z nich uvoľňujú pomalšie a menej ovplyvňujú hladinu glukózy v krvi). Mletie a rafinovanie obilných zŕn vedie k značným stratám živín a ostatných ochranných látok, ktoré sa v hojnej miere nachádzajú práve v otrubách a klíčkoch (v povrchových vrstvách zŕn sa však môžu vyskytovať aj rezíduá pesticídov a ďalších chemických látok).

Celozrnné obilniny ponúkajú aj ďalšie potenciálne zdravotné benefity: majú významnú úlohu v prevencii viacerých chronických chorôb, predovšetkým znižujú riziko srdcovo-cievnych, niektorých druhov onkologických ochorení, cukrovky. V rámci zdravej výživy nie je nevyhnutné ani žiaduce konzumovať výlučne celozrnné výrobky, otruby totiž obsahujú aj tzv. antinutričné látky (fytáty), ktoré znižujú vstrebávanie a využiteľnosť niektorých minerálnych látok, najmä vápnika a zinku. Odporúča sa, aby celozrnné tvorili aspoň polovicu skonzumovaných obilnín.

Hnedý a biely cukor

Aj hnedý cukor je stále cukor - z chemického hľadiska disacharid sacharóza - a má rovnakú energetickú hodnotu ako biely. Nezáleží veľmi na farbe (hnedý cukor je skutočne väčšinou len prifarbený biely), problém je v samotnom cukre: má vysokú energetickú a temer žiadnu výživovú hodnotu (sú to tzv. prázdne kalórie). To isté platí aj pre trstinový cukor, o ktorom sa často hovorí ako o „zdravšom" druhu cukru - chemicky je to presne tá istá sacharóza, len z iného rastlinného zdroja. Jednoduché cukry - aj "skryté" vo forme sladkostí, cukroviniek a sladených nealkoholických nápojov - veľmi rýchlo zvyšujú hladinu glukózy v krvi a následkom je premena a ukladanie nadbytočného cukru vo forme tukových zásob. Po krátkom čase sa dostaví vplyvom veľkého množstva vyplaveného inzulínu pocit hladu a chuť na ďalšie "sladké".

Nech si na stôl naservírujeme čokoľvek, stále platí základná rovnica: človek priberá vtedy, keď je jeho celkový energetický príjem dlhodobo vyšší ako výdaj a naopak. Organizmu je v podstate celkom jedno, či energia pochádza z chleba, slaniny, jabĺčka či zemiakov. Čiže - nepriberá sa z jednotlivých potravín, ale z kilojoulov či kalórií. Preto aj počas sviatkov streba jesť s mierou (ale vzhľadom na to, že Vianoce sú výnimočné sviatky, povolené sú, samozrejme, aj "prehrešky" - len by nemali trvať celý rok).

Prajem všetkým šťastné sviatky

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

NKÚ sa na kauzu Evka nemusí pozrieť. Lajčáka podržali poslanci parlamentu

Za návrh, aby sa na financovanie predsedníctva pozrel Najvyšší kontrolný úrad nehlasoval ani jeden poslanec Smeru.

ŠPORT

Kuzminovej vyšiel návrat a skončila v prvej desiatke

Víťazkou druhého šprintu sezóny sa stala Laura Dahlmeierová.

SVET

Súdy extrémistom neškodia, bránia sa slobodou prejavu

Holandského politika za urážky Maročanov odsúdili bez trestu.


Už ste čítali?